Tuesday, March 22, 2016

1001 Ragam Pelanggan


Bila perniagaan kita dah berkembang maju. Pasti kita jumpa pelbagai ramai orang. Sebab kita sendiri pun kadang-kadang meragam juga kan bila berurusan. Sama juga. Manusia ni macam-macam feel. Ini saya nak berkongsi dengan ragam pelanggan-pelanggan saya. Boleh dikatakan, kalau prospek tu macam tak berapa best nak deal. Saya sendiri malas nak close deal. Sebab jujur saya cakap. Kita nak berniaga ni kalau boleh, nak semuanya lancar. Kalau belum beli dah banyak kerenah, macam mana kalau lepas beli? Customer not always right. But Customer have a right. Tu lah sebetulnya.

1. Ragam Belum Buka Parcel
Ini dah dua kali saya kena customer yang belum buka parcel dan call cakap order dia terima tak cukup.  Mula-mula terkejut juga kan. Sebab macam mana boleh tak cukup. Dalam timbang di CN Poslaju pun memang berat untuk berat 2 dozen.

So, nak mudah proses maybe kesilapan tertukar parcel atau salah key in. Saya minta tolong check bawa kotak Freshcare tu, apakah nombor yang ditulis. Sebab, setiap pesanan ada Nombor Pesanan masing-masing. Kalau nombor tu lain maka parcel tu bukan untuk beliau. Terpaksalah sayang tanggung kos penghantaran semula.

Anda tahu apa jawapan beliau? Ok saya tengok sebab saya belum buka lagi? BELUM BUKA? Ya Allah Ya Tuhanku, berikanlah hambaMu kesabaran yang tinggi Ya Allah.

Macam mana belum buka boleh assume tak cukup? Sebab dia tengok macma kecik je.. Hadoi. Last-last dah buka.. Eh, betullah, cukup. Saya ingat tak cukup.

2. Ragam Parcel Dah Terbuka
Ini satu kes bila hantar ke Pejabat / Tempat kerja. Pelanggan ni mesej beritahu yang di terima cuma 5 kotak sahaja. Tapi dia order 6 kotak. Kebetulan saya tangkap gambar, memang lengkap sebelum hantar.

Untuk uji beliau. Saya tanya, ada tak gumpulan surat khabar. Sebab kalau parcel ganjil, saya akan selitkan kertas surat khabar untuk elak isi bergoncang di dalam. Dia cakap tak ada pun.

Lepas sejam beliau cakap dah jumpa 1 kotak yang hilang tu. Kawan dia buka.

Ya Allah,  semasa beliau terima parcel tu, dah terbuka dah pun. Dari pihak lain serahkan parcel dalam keadaan terbuka. Saya orang pertama disalahkan sebab tak cukup sekotak. Melainkan memang parcel tu dah cantik terbalut, buka-buka tak ada isi. Mungkin boleh salahkan saya.

3. Bising Barang Lewat Sampai, Dah Sampai, Tak Bayar.
Ini pula pelanggan letakkan kesalahan kelewatan pihak penghantar ke atas bahu saya. Saya dah hantar ikut jadual, pihak penghantar tak berjaya hantar atas sebab-sebab tak pasti. Kemudian, marahkan saya kerana beliau rugi. Pelanggan dah lari. Dan tuduh saya menipu.

Oleh itu, saya pulangkan wang beliau dan minta pulangkan wang saya sekiranya barang dah sampai. Pagi saya refund. Petang tu barang dah sampai. Sekarang dah 6 bulan, tak bayar-bayar pun lagi.

Sekarang siapa yang menipu? Untuk customer ini, saya tak maafkan dan tidak halalkan sebab saya berpegang pada janji beliau.

4. Janji Nak COD Tapi Menghilang
Terus terang saya malas nak COD. Walaupun mereka tinggal sekitar Kuching. Ramai tak bertanggungjawab. Saya tak kisah sangat pun kalau tak jadi beli. Sebab Freshcare ni tak pernah cukup pun. Memang non-stop orang order setiap hari. Sampai saya perlu sediakan jadual bagi pastikan semuanya dapat mix yang mereka nak.

Yang ini, kata nak COD jumpa sekian-sekian tempat. Lepas tu, bila sampai masa kata ada kenduri. Lepas kenduri, kata bapa mertua meninggal. Lepas tu minta hold dulu barang nanti dia balik dari KL dia akan ambil. Sampai sekarang belum ada khabar. Last sy tengok FB dia. Dia merungut orang order periuk nasi dari dia. Tapi tak tuntut. Dia marah-marah. Hmmm... kenapa ye? hehe

Pelanggan saya adalah peniaga. Sebab saya jual secara borong. Banyak sangat tu kalau nak guna sendiri. Jadi, kita hendaklah jujur dan amanah. Jujur dengan diri sendiri. Jujur dengan orang lain.

Sentiasa letak diri sendiri tu di kasut orang lain. Baru kita faham. Kalau kita buat tindakan macam ni. Agaknya kalau orang buat dekat kita macam mana pula?

5. Pelanggan yang Jujur
Ya Allah, ini ada seorang adik ni. Lelaki. Masa order tengah rancak, memang terlalu banyak. Dia memang lambat sikit bila part payment, maybe kena keluar dan jauh kan. Sekali tu saya terus pos. Saya fikir dia dah bank in. Lepas 2 minggu, beliau mesej saya. Saya dah bank in yang aritu punya. Sorry sebab lambat. Terus terang saya betul-betul tak ingat dia belum bank in. Syukurlah dia seorang yang jujur. Semoga dia sukses dalam perniagaan.

FreshCare Borong

Pemilik

Saya menjual produk daripada Indonesia seperti Freshcare dan Vfresh pada harga borong dan lebih murah daripada harga pasaran agar pembeli dapat menawarkan harga yang kompetetif.

0 comments:

Post a Comment

OvenSarikin & Oven Kek Lapis . Powered by Blogger.

 
biz.