Wednesday, April 6, 2016

Kos Perniagaan Online

Rata-rata boleh dikatakan menjual secara online. Sampai ada Menteri yang hensem suruh kita buat 2 kerja. Bagi beliau meniaga online ni mudah iaitu Anytime, Anywhere and Everywhere. Lepas tu Poslajukan!

Memang mudah, tapi kadang kala sulit juga. Sebab berniaga online ni perlu Commitment. Apa guna kita habiskan masa kita promote itu ini tapi kita buat sambil lewa? Ibarat dah sedia pancing semua. Tak nak tunggu pula. Joran bergetar-getar, kita buat biasa-biasa je gulung reel (betul ke nama nya? sebab saya bukan kaki pancing).

Jika anda serius nak menjana pendapatan online. Anda perlu bersedia untuk keluarkan kos-kos berikut. Ini kerana, kos-kos ini agar memudahkan perniagaan anda. Dan saya berkongsi tips kepada anda. Saya tak lah terer sangat pun. Tak pernah lah dapat juta-juta projek. Tapi alhamdulillah, saya dapat menjana pendapatan sehingga RM.... tak boleh bagitau nanti lembaga hasil cari. hehe..

Ok. Pertama sekali tentunya Internet

1. Internet
Tak ada internet, tak perlu lah nak berniaga online. Oleh kerana internet sumber penting bagi saya. Maka saya pasang internet. Mula-mula saya ambil pelan data. 3GB sebulan. Haha, cepat betul habis. Tak sampai 2 minggu. Membazir!

Jadi, saya pasang je streamy di rumah. Saya tutup akaun Astro saya. Saya tumpukan kos kepada kos internet sahaja. Dari saya membayar Astro setiap bulan. Baik saya tingkatkan kelajuan internet di rumah. Semua cerita saya stream sahaja. Sekarang siaran TV Digital pun dah ada. Lagi mudah dan murah dari bayar bulan-bulan kat Astro kan?

Streamyx tak dapat bawa kemana-mana. Tak rugi ke? Macam saya memang banyak habiskan masa di rumah. Sekiranya saya diluar. Saya cuma gunakan basic internet untuk berkomunikasi bersama pelanggan. Sekarang semua prepaid dah ada basic internet free. Setakat nak whatsapp dan hantar gambar, tak ada masalah.

2. Modal / Barang Jualan
Bila nak bisnes internet ni, kita mesti pastikan barang kita nak jual tu mestilah mudah dapat dan mudah jual. Tapi susah didapati.

Kenapa macam tu? Ini kerana, kita mestilah jual barangan yang memang orang terpaksa beli di internet dan sanggup untuk membayar kos pos sesuatu item. Takkan kita nak jual Syampoo Sunsilk kalau kedai dekat rumah dia lebih murah.

Tentunya barang tersebut mudah dapat sebab, sekiranya nak dapatkan sesuatu barang tersebut dengan kos yang tinggi, tempoh yang lama, tentunya nilai barangan kita lebih mahal. Siapa nak beli kan? Kecuali memang item tersebut exclusive atau rare.

Kita mampu untuk mengawal barang jualan kita. Maksudnya, kita mampu sediakan, barangan jualan adalah dibawah kawalan kita. Bukan, bila orang dah bayar. Tapi terpaksa bergantung dengan pembekal. Pembekal pula tak pasti bila barang tersebut akan sampai atau ada. Ini adalah diluar kawalan kita. Kemungkinan prospek lari adalah tinggi. Sebab kita tak mampu memberi time frame yang tepat untuk pelanggan kita tunggu.

3. Kos Pentadbiran
Ini saya masukkan semua sekali kos. Seperti kos minyak, kos alat tulis, kos sampingan lain. Sebagai contoh untuk saya menjual freshcare, saya perlukan pen marker, kertas A4, pita pelekat, kotak dan sistem untuk menguruskan belian.

Oleh kerana setiap minggu saya akan berurusan antara 30-40 pesanan daripada pelbagai pelanggan setiap minggu. Agak mustahil untuk saya mengingat atau merekod belian secara teratur. Barang jualan juga pelbagai dan ini melibatkan pesanan yang akan dihantar pada minggu berikut. Saya sediakan satu web jualan yang boleh menguruskan pembelian. Semua makluamt belian dikumpul dan setiap pesanan diproses secara online.

Oleh itu saya dapat elakkan daripada berlaku keciciran. Semua pesanan ini akan dicetak dah di packing mengikit Dispatch Note yang telah dicetak. Oleh itu proses packing dapat dilakukan dengan lancar.

Oleh itu ini juga kos perlu saya bayar bagi meringankan beban saya.




FreshCare Borong

Pemilik

Saya menjual produk daripada Indonesia seperti Freshcare dan Vfresh pada harga borong dan lebih murah daripada harga pasaran agar pembeli dapat menawarkan harga yang kompetetif.

3 comments:

  1. Sorry..
    Mcm mne hrg utk brniaga.
    Jumlh n hrg.

    ReplyDelete
  2. Sorry..
    Mcm mne hrg utk brniaga.
    Jumlh n hrg.

    ReplyDelete
  3. Hi bole saya thu berape harge borong untuk fresh care nie? Tq

    ReplyDelete

OvenSarikin & Oven Kek Lapis . Powered by Blogger.

 
biz.