Monday, April 3, 2017

Bisnes Part Time atau Full Time



Apabila perniagaan makin berkembang. Kita akan berhadapan dengan pelbagai ragam pelanggan. Dalam pernigaan borong pula, kebanyakkan pelanggan kita adalah peniaga juga. Sama ada peniaga Part Time atau Peniaga Full Time. Ini adalah ulasan saya ikut pengalaman dan andaian saya sahaja.

1. Bisnes Full Time
Maksudnya memang tumpukan sepenuhnya income dari perniagaan. Kerja hakikinya adalah perniagaan. Setiap masa dihabiskan dengan melayan pelanggan dan pesanan.

Bila ada Free Time, mereka akan lebih suka habiskan masa dari tidak mahu fikirkan hal perniagaan. Itu adalah waktu betul-betul bebas dari hal bisnes.

Mereka tahu apa nak beli, bila nak beli dan semestnya beli harus terima barang tersebut. Bayaran biasanya sungguh cepat dan ikut jadual. Sebabnya mereka tahu apa yang mereka mahu dan barangan mesti sampai pada masanya.

Mereka perlu dimaklumkan awal sekiranya ada masalah stok sebab mereka perlu berhungan dengan pelanggan. Biasanya mereka ini menyimpan stok peribadi. Tiada masalah sangat.

2. Bisnes Part Time
Urusan jual beli bila ada masa lapang sahaja. Jual untuk suka-suka atau bila ada pesanan dari saudara atau rakan-rakan. Biasanya sibuk dengan tugasan lain.

Sebabnya Free Time mereka adalah bisnes. Kalau mereka benar-benar sibuk dengan urusan hakiki. Bisnes boleh dihentikan sementara waktu. Tak pasti nak beli berapa dan bila hendak. Kadang-kadang tak ada matlamat untuk beli berapa.

Disebabkan sibuk sampai terlupa untuk bank in, buat pesanan tapi tak bayar dan paling best sekali lepas buat pesanan beritahu "Saya busy sekarang ni. Kalau sempat nanti saya bank in."

Kalau sibuk, tak payah buat pesanan itu ini. Tunggu tak sibuk, buat pesanan, terus bayar lepas tu kembali sibukkan diri anda. Orang lain tak ada masa nak melayan sibuk anda.

Dari dua kat atas tu. Tak kisah anda buat sebagai Full Income or Side Income. Jadilah ahli bisnes full time. Sepanjang hari anda, anda adalah seorang ahli perniagaan. Bila ada peluang anda buat jualan. Seorang rakan saya beritahu.

"Kerja Hakiki aku adalah Part Time, Tapi bisnes aku adalah Full Time" Sebab kerja hakiki 8 - 5 pm. Tapi bisnes adalah sepanjang masa selagi tak tidur.

FreshCare Borong

Pemilik

Saya menjual produk daripada Indonesia seperti Freshcare dan Vfresh pada harga borong dan lebih murah daripada harga pasaran agar pembeli dapat menawarkan harga yang kompetetif.

1 comments:

OvenSarikin & Oven Kek Lapis . Powered by Blogger.

 
biz.